Saturday, March 28, 2009

semuanya terlalu bermakna...

Bismillah...

Aku tidak dapat menahan rasa terharu di jiwa...aku tidak tahu bagaimana hendak meluahkan pada sesiapa kerana tiada siapa yang mungkin mengerti...aku jatuh rebah menyerah padaMu ya Allah yang menciptakan segalanya lalu dengan rahmat kasih sayangMu Engkau wujudkan rasa di hati ini...aku terlalu bersyukur dengan nikmat dan perjalanan hidupku yang Engkau tetapkan...aku akui itulah yang terbaik untuk diriku...dan hanya Engkau yang mengetahuinya...jika tidak Engkau jadikan segala pengalamanku ini, tidak mungkin aku menjadi diriku kini...segala pujian bagiMu ya Allah...
setiap detik ku memikirkan jika ada waktu yang melarikan fikiranku dariMu, janganlah biarkan ia berlari jauh...bawakanlah ia semula ke jalan yang sebenarnya, yang Engkau redhai...kerana aku tahu itu lebih baik buat diriku, walaupun ranjaunya berduri. Ku kini lebih tabah. Lebih sabar. Lebih redha. Lebih memahami erti cinta sebenar-benarnya...
Jika tidak Engkau temani aku dalam perjalanan kehidupanku selama ini, apakah erti semuanya...sememangnya sia-sia. Engkaulah satu-satunya yang berada bersamaku setiap masa, setiap detik, setiap denyutan jantungku....hanya Engkaulah yang menemaniku setiap masa, mendengar rintihan hatiku yang langsung tidak bersuara...Engkau Maha Kuasa..Maha Agung...
Kini aku risau...aku khuatir kepulanganku ke Malaysia mungkin membuatku jauh dariMu...aku akan berada di keliling orang ramai..dan mungkin aku tidak dapat berfikir seperti sekarang. Aku akan sibuk dengan kerja...dan masaku akan diisi dengan segala tanggungjawab...tetapi ya Allah, janganlah Engkau tarik perasaan dekat padaMu ini setiba aku di tanah air nanti...janganlah biarkan perkara-perkara lain menjauhkan diriku daripadaMu...janganlah ada sesuatu yang mencuriMu daripadaku...aku tidak akan mampu...itu aku terlalu pasti dan tidak mungkin dapat ku merasa gembira, andai semua perasaan ini Engkau tarik dariku...
Mungkinkah aku akan terus berjalan sambil mengingatiMu...mungkinkah aku akan terus menikmati keindahan alam lalu terfikirkanMu...mungkinkah aku akan menghirup udara segar di pagi yang mendung lalu mengingatiMu...mungkinkah dapatku merasa lagi angin sejuk membeku di musim salji semasa ku menuruni bukit lalu merasakan betapa besarnya kuasaMu....mungkinkah aku dapat menjadi seorang yang lebih bersyukur....
Aku tahu, keadaanku yang bersendiri di sini yang membolehkan aku merasa semua ini...kerana bila insan itu sendiri, ia pasti akan mencari sesuatu...sesuatu yang paling bermakna buat dirinya...iaitu Penciptanya...aku pasti merindui jalan-jalan yang menyaksikan zikirku padaMu...burung-burung yang menyanyi setibanya musim bunga yang masih belum habis dicelah-celah musim salji...salji yang turun dan meninggi..lalu menghasilkan kilauan cahaya bak permata yang putih berseri...perasaan ku bersamaMu di ketika menentang arus perjalanan di kalangan 'mereka' (mungkinkah mereka bakal sedar akan kekuasaanMnu...?)...perasaan yang membuatkan ku terasa seperti hanya berada bersamaMu walaupun dalam keramaian itu...Mungkinkah akan ku dapat semua ini lagi ya Allah? kerana aku meninggalkan Malaysia dalam keadaan aku jahil tentang semua ini...seolah-olah tidak pernah mendapat kesedaran dan cahaya itu....mungkinkah kepulanganku kali ini mengubah semua ini? walaupun terlalu gembira aku mengharapkan saat bersama keluarga, namun aku risau...risau akan kehilanganMu dari hatiku...janganlah ya Allah...tetapkanlah keadaanku begini...biarlah ku terpaksa menentang arus ...biarlah semua orang mengata padaku..biarlah aku bersedih dan menangis..biarlah aku miskin...biarlah seindah mana dunia ini mencari mangsanya...biarlah aku sendirian...asalkan ku tetap berpegang padaMu, ditemaniMu setiap waktu...janganlah Engkau benarkan apa-apa atau sesiapa mencuriMu dari hatiku.............kerana ku tahu di situ ku takkan mampu...takkan mungkin mampu....walau untuk seketika...

1 comment:

  1. sedeyh nyer ...aimi menangis ble baca.. insyaAllah dalam pergolakan dan cubaan yang ada di Malaysia nanti kak pah dapat terus mengingati Allah, kumpullah sebanyak mana kekuatan untuk menghadapi halangan yang mendatang. kecapilah keindahan yang diberikan oleh ALLAH itu, walau pun seketika..setiap masa itu berharga. Rasulullah menyuruh kita berjiwa besar.

    ReplyDelete